Det ska vara enkelt att shoppa ekologiskt!

Jag väntar spänt på att Sverige ska börja hårdbeskatta alla varor som inte är ekologiska och göra det billigare att köpa ekologiskt. Då kommer även de som inte bryr sig om miljön att börja välja rätt utan att de ens tänker på det för de kommer att kolla prislappen och köpa det billigaste. Jag tror det är det som måste till för att riktigt få fart på eko-shoppingen i Sverige.
Jag ska skamset erkänna att jag själv inte alltid väljer ekologiskt av ekonomiska skäl. Om det bara skiljer obetydligt väljer jag den dyrare eko-varan men om det är stor prisskillnad väljer jag ofta den icke-ekologiska trots att det inte känns bra.
Riktigt irriterad blir jag när det är särskilda erbjudanden på t ex kaffe av typen 4 paket för 69 kr och så står det att det gäller alla sorter utom ekologiskt. Det är ju som att uppmuntra till att inte värna om vår jord. Blä.

Tills Sveriges regering börjar ta sitt ansvar kan den som vill göra ett smart val surfa till sidan Ecoshopping.se för att förenkla sina inköp. Vilken toppengrej! Så här står det på sidan:
"Vårt mål är att ge dig den mest omfattande översikten av marknadens utbud av produkter och tjänster valda utifrån tanken om ett ekologiskt hållbart samhälle. Här kan du alltid finna ett bättre alternativ utifrån miljö, etik och klimat- hänseende.
På ecoShopping.se presenteras varor och tjänster från såväl leve- rantörer och producenter som web- butiker och fysiska butiker."



Me like.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0