Recept: Jessicas grönsaksbulgur


Jag använder sällan recept mer än som inspiration. Här är ännu en egenpåhittad kreation som passar bra till ex laxspett och sås gjord på turkisk yoghurt, pressad vitlök, salt och vitpeppar (och ev lite chili och olivolja).


Jag använder ofta bulgur för det är så himla gott (och nyttigt). Jag köper alltid DuVe grov bulgur som ligger i en grön påse (se bild). Den gillar jag bäst. Druvans och Frebacos fullkornsbulgur smakar ju helt anskrämligt. Urk.
Däremot har Frebaco godaste fullkorns-couscousen av de sorter jag testat.

Jessicas grönsaksbulgur
4 port

olivolja

1 gul paprika, i små bitar

1 röd paprika, i små bitar

5-10 körsbärstomater, i klyftor

5-10 färska champinjoner, i skivor

1-2 tsk sambal oelek

Salt

Svartpeppar

Pinjenötter

4 portioner bulgur

Fräs grönsakerna i ganska mycket olivolja. Häll i sambal och kryddor. Låt puttra i 10-15 minuter. Blanda med bulgur som tillagats enligt anvisningarna på paketen och strö över pinjenötter.

Bild: Scandinavian Bulgur AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0