Recept: Peo's paj

Recept paj

Igår kväll hade Felix en kompis som sov över här och de fick dela på en pizza vilket gjorde att Fredrik och jag fick en hel paj för oss själva att dela på när han kom hem från jobbet. Lite tända ljus, god mat och... en mycket trött man och en inte alls trött bebis. Härlig kombo.

Min mammas man Peo står bakom det här receptet på min favoritpaj med bacon och purjolök som vi alltså åt igår.
Jag serverade med sallad och en vitlökssås gjord på turkisk/grekisk yoghurt, pressad vitlök, salt och peppar (+ev lökpulver, chilipulver, olivolja, citron om man vill).

Peo's paj

Deg:

100 g smör, smält och låt svalna något

2 ½ dl vetemjöl

1/5 tsk bakpulver

1/5 tsk salt


Blanda de torra ingredienserna och rör ner i kastrullen med det smälta smöret. Arbeta ihop snabbt. Platta genast ut i osmord form och kläm upp på kanterna också. Förgrädda i 200 grader, 10-15 minuter.


Fyllning:

2 stora purjolökar (jag brukar bara ha 1 stor)

1 paket bacon

Ca 2 msk smör

3-4 dl riven, lagrad ost

3 ägg

3 dl mjölk

Salt

Svartpeppar


Fräs purjo och bacon i smör ca 5 minuter. Lägg 1/3 av osten i det förgräddade pajskalet. Bred ut purjo-baconfräset och slå på en smet av ägg, mjölk och 1/3 av osten och lite salt och svartpeppar. Toppa med den sista osten. 200 grader, 30-40 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0