Recept: Citronsås

Recept på citronsås
I går gjorde jag panerad rödspätta med potatis, rivna morötter och citronsås till middag. Det var supersmarrigt!
Jag gör en egenkomponerad citronsås som är helt oslagbar - testa!

Jessicas citronsås
4-6 port

En klick smör (riktigt svenskt normalsaltat smör såklart), kanske 25 g
2 msk vetemjöl
4-5 dl matlagningsgrädde
Ett par tsk fiskbuljongpulver (eller 1 tärning)
Vitpeppar
Pressad citron efter smak (jag använder ganska mycket)

Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet så det blandar sig med smöret och häll sedan i all grädden på en gång. Rör om. Låt koka upp. Blanda ner buljongpulvret och vitpeppar. Låt koka ca 5 minuter och rör sedan ner pressad citron efter smak. Smaka av och se om mer citron eller lite salt behövs. Klart!

Såsen är också jättegod till andra vita fiskar eller till lax.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Nu hAR jag testat att göra citronsåsen. Blev jättebra!

2008-11-22 @ 13:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0