Surdeg, del 2

I förrgår tinade jag upp och matade en surdeg igen och i går bakade jag på den. Jag tycker det är lite dålig fart på den och ändå matade jag den med lite sirap igår. Surdegar brukar, precis som oss människor, tycka om sött och svälla upp av det. Som sagt, precis som oss människor. Visst puttrade det lite men riktig fart blir det inte på den. Funderar på att sätta en ny grunddeg med äpple i. Har hört att det ska bli bra. Någon som testat?
Hur som helst blev brödet gott. Jag använde samma grundrecept som förra gången fast jag hade i dubbelt så mycket surdeg, mer mjöl och så rågkross som jag kokat i vatten 10 minuter. Alva fick en brödskiva idag. Hon brukar inte vara förtjust i bröd men det här gick ner. Det är ju ett gott betyg.



De foton där jag är med har Fredrik tagit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0