Recept: Majsplättar



Idag provade jag för första gången att göra majsplättar. Det var jättegott ju! Felix vägrade dock äta dem eftersom det var hela majskorn i så, även om vi andra tyckte det var gott med hela korn, nästa gång ska jag prova att mixa majsen först.
Alva tyckte det var jättegott. Hon fick äta själv med fingrarna och det tycker hon mycket om.
I orginalreceptet står det att det är 4 portioner men trots att jag gjorde dubbel sats och hade både kycklingklubbor, tomat- och löksallad samt fetaoströra till räckte det bara till ca 3 portioner. Hmm... undrar om det är receptet eller oss det är fel på...

Hur som helst, det var jättegott så det här kommer jag att göra igen.

Majsplättar

4 port (jag gjorde dubbel sats, se texten ovan)

  

½ dl vetemjöl

½ tsk salt

2 ägg

2 dl majskorn djupfryst eller från burk

3 msk hackad gräslök

2 msk smör


Blanda vetemjöl och salt. Tillsätt äggen och rör till en slät smet.

Blanda i majskornen och gräslöken.

Hetta upp en stekpanna eller plättlagg med lite smör.

Lägg i små klickar av smeten och stek medelstark värme ca 2 minuter/sida.

Servera genast med t ex grönsallad och en tomatsalsa.



Mmm... nästan allt är gott när man får äta det med fingrarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0