Recept: Smörgåstårta

Idag har jag bjudit mina närmaste på smörgåstårta. Den blev riktigt saftig och god men jag önskar att jag hade lagt på räkor som garnering för det kändes som jag saknade det. Annars var båda fyllningarna riktigt smarriga. Kan rekommenderas. Receptet hittade jag hos Linneas skafferi.



2 limpor formfranska (jag köpte 2 paket färdigskuret landgångsbröd)
7 dl turkisk yoghurt (jag använde 5 dl crème fraiche och 2 dl turkisk yoghurt)
7 dl vispgrädde
1 dl majonnäs
250 g leverpastej
250 g rökt skinka
1 röd lök
2 1/2 dl bostongurka
örtsalt
peppar
ost, skinka, grönsaker, räkor och frukt att dekorera med

Dag ett:
Blanda grädde och yoghurt. Vispa detta med elvispen, det tar ett tag men så småningom tjocknar det. Krydda med örtsalt och peppar.
Spar ca 1 1/2 dl av både grädde och yoghurten, detta skall användas att täcka tårtan med, innan den dekoreras.
Dela upp den vispade gräddblanding i två skålar. Mixa leverpastej och bostongurka slätt, blanda detta med grädde/yoghurt. Finhacka skinka och rödlök, rör ihop detta med den sista gräddblandingen.
Skär av alla kanter på brödskivorna och lägg ut ett lager på en bricka. Bred ut skinkröran, lägg på ett nytt lager bröd och bred leverpastejsröran på detta, lägg sedan på ett sista lager brödskivor. Täck med fuktade handdukar och låt stå svalt över natten.

Dag två:
Vispa samman grädde, majonäs och turkisk yoghurt, krydda med örtsalt och peppar. Bred detta över smörgåstårtan. Dekorera med  tex ost, skinka, räkor, sallad, vindruvor och tomater.

Kommentarer
Postat av: Lolli

mmm den såg smarrig ut.....

2009-06-01 @ 21:41:34
URL: http://deraslillasyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0