Skriv på för barnens bästa

De som känner mig vet att jag under flera år tjatat om hur dålig skolmaten är och hur meningslöst det känns att försöka ge sina barn bra mat hemma när de ändå får industritillverkad mat med konstiga tillsatser som chicken nuggets och annat skräp i skolan.
Nu har ju TV-programmet Matakuten äntligen gjort många uppmärksamma på problemen men ändå verkar inte mycket hända ute i skolorna.
Här i Oskarshamn är mindre än 1,5% av skolmaten ekologisk och nu står det i lokaltidningen att framöver kommer man köpa in ännu mer mat från utlandet i stället för att välja närproducerat. Åh, jag blir så arg och ledsen.
Varför satsas det så mycket pengar från kommunens sida på andra (jämförelsevis meningslösa) saker medan barnen, vår framtid, får stå tillbaka? Det är ju fullständigt tragiskt. Alla med något så när fungerande hjärna måste ju kunna räkna ut att bra mat är viktigt för barnens skolresultat och hälsa. Det är väl inget vi ska dra in på? Jag betalar gladerligen lite mer i kommunalskatt om jag vet att det går till ekologisk skolmat lagad från grunden.

Håller du med? Skriv då på Camillas matuppror som snart 30.000 andra människor redan gjort. Så här skriver Camilla Sparring:

"Jag anser att det är en mänsklig rättighet att svenska barn, sjuka och äldre varje dag skall få äta sig mätta på god mat, lagad med omsorg och nära dem som skall äta den. Det gagnar både vår hälsa och miljö om vi tillsammans kan bryta trenden mot industrimat inom storhushåll och i livsmedelsbutiker."

SNÄLLA skriv under. Ni vet väl om att dagens barn är den första generation som förväntas leva kortare än sina föräldrar? Knappast särskilt förvånande men väldigt sorgligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0