Nostalgi: En doft av 80-tal

Jag samlade på suddigum med lukt, alltså "luktsuddisar" när jag var liten. Gör barn det nu för tiden? Jag vet inte, men på 80-talet när jag växte upp var jag långt ifrån ensam om denna samlarmani. Och vi bytte suddisar med varandra också förstås. Jag kan faktiskt med lätthet minnas både doft och utseende på många suddisar jag hade. Minns du?
Se och minns.

När vi nu ändå är inne på lukt så minns ni säkert också de små runda klistermärkena som luktade när man skrapade på dem? Luktisar. Jag prenumererade på Kalle Anka och då fick man ibland luktisar och sen kunde man ju köpa dem i butikerna också så klart.
Det fanns jättegoda dofter som jordgubb, popcorn, choklad och sånt men så fanns det förstås de mer udda lukterna som skunk (dom hade jag), bensin eller läder!
Se och minns.

Oj, det går att köpa oöppnade paket med luktisar! Vad coolt.

 
Bild från Luktisar webbshop.

Över huvudtaget känns det som man samlade och bytte mycket då jag var barn. Vi samlade på kulor (ibland gick man ihop i bolag och spelade tillsammans för att vinna mer), bytte bokmärken (gärna i doppar-bok!) och samlade på My Little Pony (jag har sparat mina), Monchichi, små glasfigurer, klistermärken, plastgem i pastellfärger och inte minst plancher - först med hästar och sedan med olika idoler (jag hade en med Carola OCH Legolas, vilken lycka).

Ja (suckar nostalgiskt). ..Det var på den tiden barn blev glada när de fick nytt bänkpapper, en kletig liten bläckfisk som klättrade på väggen, en visselpipsklubba eller varför inte en burk med slime? Det var annat än Xbox, mobiltelefoner och platt-TV det!

Förresten - varför hette allt typ luktisar, suddisar, gnuggisar osv på 80-talet?


Kommentarer
Postat av: Anna

Var med och tävla om ett litet hälso/tränings kit i min blogg !

Postat av: Carins Hälsa 2009

Haha, vad underbart med luktklistermärken! Så himla nostalgiskt! :)

Och på tal om Kesellan, blanda den med en aning vaniljsocker om du vill ha den sötare. Det är jättegott, och bra mycket nyttigare än vaniljyoghurt! Jag skriver ett litet inlägg med fler smaksättningar på bloggen nu på en gång...!

2009-01-30 @ 14:24:02
URL: http://carinshalsa.blogg.se/
Postat av: Anders L

Trevligt att någon mer minns luktisarna. Och jag tror att de har potential att bli populära igen, även om de aldrig mer blir lika stora som de var på 80-talet.

Det är jag som driver den lilla webbshopen som nämns i blogginlägget, och av de som handlar där skulle jag gissa på att de flesta är i 30- till 35-årsåldern, d.v.s. så att de själva var i luktisar-åldern när de var som mest populära 1983-84. Snart kommer de att ha egna barn som är i luktisar-åldern (om de inte redan har det), så det verkar vara ett bra tillfälle för luktisar att göra comeback inom de närmaste åren.

Jag hoppas bara att något företag också inser det så att de börjar produceras och säljas igen. För även om jag säljer enstaka ark i min webbshop och en och annan blogg nämner dem emellanåt så är det förmodligen inte tillräckligt för att verkligen göra dem populära på nytt.

2009-01-31 @ 22:48:51
URL: http://www.andersserier.se/luktisar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0