Rapport från årets början

Ajajaj, jag sitter här med den värsta träningsvärk jag haft på flera år. Resultatet av två hårda träningsdagar i följd. Får bli vilodag i dag. En väl förtjänad sådan om jag får säja det själv.
Min bloggtorka börjar hinna i kapp mig för någon gång borde jag väl berätta om de första veckorna av det nya året?
Tja... året har börjat med, som det brukar, både roliga och mindre roliga saker. Vi tar det i tur och ordning...

Barnen:
Lilla tjejen bara växer och utvecklas. Vi har varit på läkarkontroll i går och allt var finfint.
För några dagar sedan lärde hon sig, på en och samma dag, att både sitta utan stöd och åla sig bakåt. Det sistnämnda har hon nog dock glömt bort sedan att hon kan för det har inte upprepats men sitter gör hon nu även om vi inte vågar lämna henne utan något mjukt att landa på om hon ramlar omkull.
På tal om ramla omkull så ramlade hon ner från soffan en kväll! Fy vad rädda vi blev men som tur är gick det bra. Man måste verkligen vara uppmärksam nu och inte lämna henne en sekund ens.
Vi har bytt till sittvagn så hon ser bättre ut. Det var lite ångestladdat för mig för nu är hon ju verkligen ingen liten bebis längre utan en ganska stor flicka. Snyft.
Hon sover urkasst just nu. Vaknar flera gånger i timmen och bara vill checka att jag är på plats i sängen eller kanske äta en slurk. Jag börjar bli rätt trött men å andra sidan sitter jag uppe länge på kvällarna så jag ska inte klaga för lite får jag ju skylla mig själv.
Hon gillar mat! Än har hon inte ratat någonting vi bjudit på. Vi har en liten fruktstund varje dag och hon har också testat flera olika grönsaker, nötkött, kyckling och fisk. Nu senast har vi också introducerat ris och pasta. Jag har börjat ha i lite kryddor som curry, peppar och örtkryddor och det verkar hon uppskatta.

För Felix del är jullovet slut och allvaret har börjat igen. På lovet har han umgåtts med kompisar, åkt skridskor på sjö för första gången (jag ångrade självklart att jag stannade hemma när Fredrik ringde och berättade hur mysigt det var med den varma chokladen och korvgrillningen men det var den kallaste dagen på hela vintern typ och jag kunde bara inte förmå mig att kravla ur tofflorna och ge mig ut, brrr... men Fredrik & jag åkte på spolad is ett par dagar senare och det var mysigt det också även om det så klart aldrig blir samma sak som på en sjö - det här kan möjligen vara den längsta mening, om det nu kan kallas mening, som jag skrivit i en parantes, haha), köpt ett Nintendo Wii med Wii Fitness och Sports och haft ett lugnt och fint lov med mycket spelande då förstås.

Inredning:
Julen rensades ut för ett tag sedan när längtan efter våren blev för stor. Fram med cerisa och gröna detaljer i vårt vardagsrum och så fick jag en fin bukett tulpaner av min snälla mamma. Köpte nya kuddar på Citygross av alla ställen. Vita med grönt mönster. Jättefina. Foton kommer på både vardagsrum och själklart också den fina Smile-skålen jag fick i julklapp som nu står i vårt vitrinskåp och lyser upp vardagen med sin härliga knallgröna färg.
Vi har också i princip färdigställt Alvas rum. Några saker till som ska upp på väggarna bara. Vi har målat en gammal bokhylla som vi hittade i mina föräldrars förråd och jag har fixat tavlor med hjälp av fina bokmärken och en gipsängel.
Har försökt fota lite men med kombinationen vintermörker + dålig kamera + usel fotograf kan ni ju lista ut hur de fotona blev. Men, men... foton kommer hur som helst på detta så småningom.

Mindre roligt (bara ett par veckor in på nya året har jag redan två saker att rapportera under denna rubrik):
Min man blev varslad från sitt jobb som en mindre trevlig julklapp. Det är tungt för hela familjen inte bara för att vi kommer få det svårt ekonomiskt och att jag måste börja jobba tidigare än planerat utan också för att han trivts så bra på sitt jobb. Det blir extra ledsamt då. Jag tycker så synd om honom. Han vill ju verkligen inte sluta där. Han har jobb fram till början av april sen ja... vi får bara hoppas att det ska ordna sig på något sätt.

Barnens gammelmormor, min lilla mormor (världens bästa), ligger på sjukhus och är jättedålig. Det är mycket allvarligt men det enda vi kan göra är att avvakta och se vad som händer nu. Jag har hälsat på henne och det kändes väldigt skönt. Vill bara att hon ska bli sig själv igen - bullbakande, syende, glada mormor, men jag är rädd att den tiden är förbi hur det än blir nu. Tänker mycket på dig mormor.

Ja, det var väl vad jag hade att rapportera så nu ska jag återgå till att underhålla dottern som ligger på en filt på golvet och gör ljud som närmast kan liknas vid en åsna med astma...
På TV bästa barnprogrammet Småkryp. Har ni sett det någongång? Det och fåret Shaun (som börjar nu precis när jag skriver det) måste ju vara det bästa som hänt inom barntelevisionen på länge. Haha, roar en trött mamma i allafall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0