Friggebod á la Ernst







I samarbete med Maxit Sverige lanserar Ernst Kirchsteiger Gårdshuset - ett stenhus med friggebodsmått och massor av ljus och rymd. Det femton kvadratmeter stora lilla huset, byggt av maxit DSM, finns nu att se på Husmässan i Botkyrka.

Det var när Ernst sökte ett lätthanterligt material att bygga ett litet hus av, som han upptäckte det patenterade byggblocket med not och spont som fogas samman utan bruk.
- Först funderade jag över hur i hela friden det skulle gå till; att bygga stenhus utan bruk. Men snart insåg jag hur fantastiskt enkelt det är. Det är bara att stapla och för varje sten växer huset lite till - och man kan faktiskt ändra sig eftersom man bygger helt utan bruk.

Ett fåtal arbetsmoment
När väggarna monterats, återstår bara att putsa utsidan och insidan. Det är en byggprocess med få arbetsmoment och få ingående material. Det ger goda möjligheter att kontrollera totalkvaliteten.
- Ända sedan jag var barn har det varit min dröm att en dag få bo i ett knäckebrödshus. Det var så jag kallade stenhus med putsad fasad. De har ju en lite skrovlig fasad som påminner om hårt bröd, säger Ernst.

Ett spa, en festlokal eller rum för goda samtal
Gårdshuset är tänkt att vara ett rustikt hus utan egentliga begränsningar. Det ska kunna förändras - precis som våra liv.
- Nu kanske man vill ha ett rum för övernattande kompisar. När barnen flyttat hemifrån, kan Gårdshuset förändras till ett spa, en festlokal, en ateljé eller varför inte ett rum för goda samtal - det vore underbart, säger Ernst!

Barndomsdröm i uppfyllelse
Inspiration till exteriören är hämtad från gårdshusen i Stockholms innerstad, från Österlen och den toskanska landsbygden. Och så har detta kombinerats med ett stänk av nyfunkis. Resultatet är ett litet hus som passar i vilken trädgård som helst. Med färgsättning anpassar man det till miljön och befintliga byggnader. Och det lilla huset klarar sig även bra som solitär.
- Min barndomsdröm har gått i uppfyllelse, säger Ernst. Jag har ett eget hus av sten - ett hus som jag dessutom fått möjlighet att formge.
maxit Gårdshuset kommer att levereras byggklart i paket. Säljstart hösten 2009 hos bygghandelskedjan XL-Bygg.

Text och bilder från Maxit.se.

Kommentarer
Postat av: Daniella

Gud vad mysigt det såg ut :)

2009-06-16 @ 01:45:35
URL: http://deniella.blogg.se/
Postat av: L...

Riktigt häftigt hus! Lite roligare än den rätt så tråkiga friggeboden :)

2009-06-16 @ 04:25:49
URL: http://livetidag.blogg.se/
Postat av: Garlica

Jo jag vet att det inte är samma art, jag uttryckte mig lite tokigt. Ska ändra texten så det inte kan missförstås. För mej är det ändock ett alternativ till den odlade laxen, då det är svårt där jag bor att få tag i ekologisk lax. Tack för påpekandet.

2009-06-16 @ 23:37:07
URL: http://metrobloggen.se/Garlica
Postat av: Madde

Tack så jättemycket för din fina kommentar på min blogg! Trevlig midsommar!

2009-06-17 @ 00:02:41
URL: http://www.maddedunsater.blogspot.com
Postat av: wahlström

Hej, någon som vet hur det har gått för Ernst vackra bod, har han sålt något?

2010-03-31 @ 14:17:34
URL: http://www.klararum.se
Postat av: Nathali

Har tomt och är suuuperintresserad av Ernst finfina stenhus, men vill ha mer info, behövs det grund, är huset isolerat för vinterboende, så att det var tegelgolv, går det att lägga in trägolv, elektrisitet, vilka mått och sist men inte minst, priset?



ps. har vart inne på XL bygg, men hemsidan gav mig ingen info...



Strålande hälsning

Nathali

2010-04-27 @ 22:27:20
Postat av: Martin

ca 170 000 kostar huset och då ingår braskamin. Rätt mycket pengar med andra ord.

2010-06-17 @ 09:33:56
Postat av: Tilde

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2012-03-19 @ 00:46:34
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0