Recept: Cheesecake med pepparkaka



Jag bjöd mina föräldrar och min lillebror på cheesecake i förrgår. Receptet är ett som min mamma använt i många år men jag använde pepparkakor i stället för digestivekex den här gången. Resultatet blev mycket lyckat och fatet tömdes fort! Passar säkert bra till glögg.

På tal om glögg hade vi premiär för denna dryck här hemma i lördags. Det var Dufvenkrooks vaniljglögg som avnjöts. Den är ju supergod! Nu var det den (nästan) alkoholfria varianten vi drack men den variant som finns att köpa på systemet är också jättegod.
Vi har köpt hem en Blossa08 också som sig bör. Jag får återkomma med smakbetyg på denna. Sugen också på att testa Dufvenkrooks X-mas Deligt, en kakaoglögg. Låter spännande och gott.

När det gäller pepparkakor håller jag mig trofast till Nyåkers. De är i mina ögon oslagbara (lagom hårda med en knäckig ton, mmm...). Hembakta kommer tyvärr inte i närheten och därför bakas det inga pepparkakor hemma hos oss i år. Tids nog får jag väl börja med det igen för Alvas skull så hon får vara med, annars har jag gjort min beskärda del av pepparkaksbakande under hela Felix uppväxt.

Receptet ja... kommer här.

Mammas cheesecake

200 g philadelphiasost

3 ägg

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker + 1 nypa salt

2 dl vispgrädde

4-6 digestivekex (eller pepparkakor för julig variant)


Blanda ost, äggulor och socker. Vispa grädden, blanda i vanilj och en nypa salt. Rör ner i äggulesmeten.

Vispa äggvitorna hårt, vänd ner sist.

Smula kex i en form med löstagbar botten, häll i smeten och smula kex ovanpå. Ställ i frysen. Tas fram ca 15 minuter innan servering. Garnera eventuellt med frukt.


Kommentarer
Postat av: Karin/Theas rum

Ska nog prova detta recept under december. Tack för tipset.

2008-11-25 @ 21:25:39
URL: http://theasrum.blogg.se/
Postat av: Vicke

Tack för tipset måste jag absolut testa gillar cheeskake och pepparkakor:D

2008-11-25 @ 22:17:59
URL: http://vickes.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag måste säga att jag till 100% diggar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-03-18 @ 19:41:31
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Jessica Lindgren

Hej Elin och tack för berömmet! Det går inte att prenumerera eftersom min blogg inte uppdateras sedan länge. Tyvärr. Du får kika runt på det som finns men jag publicerar inget nytt.

2012-03-18 @ 21:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0