Middagstips!


Santa Maria har börjat med ett ekologiskt sortiment, bra jobbat! Jag har hittills testat två produkter varav den första, tacokryddmix, tyvärr inte var någon höjdare.

När jag fick syn på deras ekologiska mango chutney, kom jag att tänka på ett recept som det var länge sedan jag lagade.
För flera år sedan fick jag tillsammans med mina arbetskamrater testa något som kallades "Smakskolan" (och sponsrades av Arla) där vi lagade några maträtter som vi testade att göra med olika mjölkprodukter för att se vad som passade bäst till vilka rätter och vad det gjorde för skillnad i smak om man t ex valde en produkt med lägre fetthalt.
Bland annat gjorde vi den Mangokyckling som jag också bjöd på till middag idag. Den är jättegod och det var också Santa Marias nya ekologiska Mango chutney, testa!

Smakskolans Mango-kyckling
4 port

4 filéer av kyckling eller fläskfilé
1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar
2 msk smör
1 purjolök
2 dl mjölkprodukter (t ex lätt-crème fraiche)
1 msk vetemjöl
1-2 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 msk kinesisk soja
ca 1 tsk sambal oelek
2 msk mango chutney
1 mango eller 6 torkade tärnade aprikoser

Skiva filéerna och stek dem. Strimla purjolöken och fräs den.
Tillsätt fraiche som blandats med vetemjöl och sedan vatten, smulad buljong, soja, sambal och chutney.
Koka upp. Lägg i köttet och låt koka på svag värme under lock ca 10 minuter (eller mer).
Rör ner aprikoserna/mango.
Servera med (basmati-)ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0