Äppelkompott, aprikosmos och paltbröd


I går var jag husmoderlig och gjorde äppelkompott till Alva att ha på hennes havregrynsgröt..
Den blev faktiskt jättegod. Hoppas jag inte äter upp allt själv nu...
Jag delade bara äpplena (Royal Gala) i mindre bitar och la i en kastrull. Hällde i lite vatten så det täckte botten av kastrullen, strödde över lite kanel och vaniljpulver (alltså inte vaniljsocker utan mald vaniljstång) och lät puttra under lock tills äpplena var så mjuka att man bara kunde röra sönder dom.
Mmm...

Sen hällde jag också kokande vatten över en påse torkade aprikoser och lät stå ett par timmar och så mixade jag det till en slät smet. Tänkte jag också ha på Alvas gröt. Hoppas hon gillar det.

Och så har jag köpt paltbröd. Fattar ni... paltbröd. Gjort på blod. Jag visste inte ens att det fanns. Äckligt. Hur som helst fantastiskt järnrikt så det ska jag nu mortla (det är hårt som knäckebröd) och ha i gröten så Alva får i sig tillräckligt med järn. Ja vad gör man inte för de små liven?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0